Παρίσι
O πύργος του Άιφελ από μακριά
Hôtel de Ville
Τόσα ταξί πια;;; Champs Elysees
Κήπος του Λουξεμβούργου
Κήπος του Λουξεμβούργου, Συντριβάνι των Μεδίκων
Κάπου στο Παρίσι
Λούβρο
Εισέρχεσαι στην Μονμάρτη
Saint-Étienne-du-Mont, Paris
Επανάσταση
Εις μνήμη του αγνώστου στρατιώτη
Πάνθεον
Sacré-Cœur
Μονμάρτη
Θέα από την Μονμάρτη
H Αψίδα του Θριάμβου
Omaha Beach
Αμερικάνικο Νεκροταφείο στην Ομάχα
Σουρεάλ κατάσταση με μία δόση από το χθες
Υπέροχη Καν (Caen)
Εκκλησία του Αγίου Πέτρου, Καν
Ο καθεδρικός της Ρουέν
Από το Gros Horloge της Ρουέν
Ρουέν, μας άρεσε πολύ!
Μαγευτική πόλη...
Πανέμορφη αρχιτεκτονική, Ρουέν
Κέντρο της Ρουέν
Église Sainte-Jeanne-d'Arc
Εδώ κάηκε η Ζαν Νταρκ..τώρα υπάρχει μία ιδιαίτερη αρχιτεκτονικά εκκλησία
Στα στενάκια της Ρουέν

Κάποτε, μετά την επιστροφή μου από ένα ταξίδι, μία κοπέλα με είχε ρωτήσει τι είχα αποκομίσει από αυτό… Η ερώτηση τότε μου είχε φανεί σαν μία επιτηδευμένη εξυπνάδα που στόχευε περισσότερο στην εκμαίευση μίας σοφιστικέ απάντησης, άσχετα με το αν εκ των πραγμάτων δεν θεωρούσα και εξακολουθώ να μην θεωρώ ότι όλα τα ταξίδια δρουν ως διαδικασίες εσωτερικής ανακάλυψης ή γενικότερης απόκτησης σοφίας. Κάποια ταξίδια τα κάνουμε πολύ απλά για να χαλαρώσουμε ή για να διασκεδάσουμε… Και όπως άλλωστε μου έχει πει και ο κουρέας μου, δεν χρειάζεται να ταξιδεύεις για να γίνεις σοφότερος… άλλωστε ο Αριστοτέλης και ο Σωκράτης που ήταν και παραμένουν πασίγνωστοι φιλόσοφοι δεν ήταν ταξιδιάρηδες…

Παρόλα αυτά, επειδή με τον καιρό έχω μάθει στην ζωή μου να μην αναιρώ πράγματα που μπορεί εκ πρώτης όψεως να με ενοχλούν και να τα εξετάζω στην συνέχεια από μία ωφέλιμη απόσταση, πάντα μετά το πέρας ενός ταξιδιού θέτω αυτό το ερώτημα στον εαυτό μου ως ένα είδος κουίζ. Κάποιες φορές υπάρχει απάντηση, κάποιες φορές όχι.

Το εσωτερικό του Saint-Étienne-du-Mont

Έχει περάσει λοιπόν πάνω από μία βδομάδα από την ημέρα που επέστρεψα από τον τελευταίο μου προορισμό, το Παρίσι, και αναλογίζομαι ότι παραδόξως και για μοναδική φορά τα τελευταία χρόνια έθεσα αυτό το ερώτημα στον εαυτό μου όχι μία αλλά πολλές φορές, και μάλιστα κατά την διάρκεια του ταξιδιού! Ήταν τα γεγονότα που συνέβησαν, είναι η ψυχική μου κατάστασή  αυτήν την περίοδο, είναι η περιρρέουσα ατμόσφαιρα με το μεταναστευτικό και τον κορονοϊό; Δεν ξέρω γιατί, αλλά το ταξίδι μου στο Παρίσι και στην Νορμανδία αποτέλεσε μία πηγή διαφώτισης και επιβεβαίωσης/υπενθύμισης ορισμένων παγιωμένων μου πεποιθήσεων.

Τι μου δίδαξε λοιπόν αυτό το ταξίδι στο Παρίσι και στη Νορμανδία; Πολλά πράγματα όπως το ότι:

1) Η τύχη καθορίζει τη ζωή μας σε ένα απίστευτα μεγάλο ποσοστό. Θα τολμούσα να πω ότι ίσως πάνω από το 60% των όσων συμβαίνουν στη ζωή μας οφείλονται σε τυχαία γεγονότα.

2) Μας συναρπάζει να διαβάζουμε και να ακούμε για ηρωικές πράξεις. Θα θέλαμε όμως να λαμβάναμε μέρος σε αυτές; Ειδικά αν γνωρίζαμε ότι αυτό θα σήμαινε τον θάνατό μας;

3) Η πλειονότητα των ανθρώπων δεν επιθυμεί να παιδευτεί, επιθυμεί απλά να περνάει καλά.

4) Καμία επανάσταση δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να έχει προηγηθεί πρωτίστως μία πνευματική επανάσταση.

5) Ο πολιτισμός του δυτικού κόσμου οικοδομήθηκε στην εκμετάλλευση άλλων λαών…και αυτό είναι κάτι που δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ.

Ας τα πάρω όμως τα πράγματα από την αρχή.

Δίδαγμα 1ο – Η τύχη καθορίζει τη ζωή μας σε ένα απίστευτα μεγάλο ποσοστό

Αίθουσα Ρισελιέ, Διαμερίσματα Ναπολέοντα Γ στο Λούβρο

Πρώτη μέρα στο Παρίσι και ο φίλος που μας φιλοξενεί μας περιηγεί στα βασικά αξιοθέατα της πόλης: Αψίδα του Θριάμβου, Champs Elysees, Grand Palais, Petit Palais, Γέφυρα του Αλέξανδρου Γ, βόλτα κατά μήκους του Σηκουάνα, πύργος του Άιφελ, Τροκαντερό… κάποια στιγμή λοιπόν και ενώ επιστρέφαμε σπίτι, μας αναφέρει με έναν ουδέτερο, σχεδόν αδιάφορο τόνο στην φωνή του, λες και είναι κάτι φυσικό, ότι στον δρόμο που διασχίζουμε διαμένει ο Βαγγέλης…”Ποιός Βαγγέλης” τον ρωτάω; “Ο Παπαθανασίου”  αποκρίνεται. “Και πώς το ξέρεις εσύ τον ξαναρωτάω…” Έχω πάει στο σπίτι του” μου απαντά… Νοιώθω σοκ. Με πιάνει ρίγος! Άσχετα με το μουσικό και καλλιτεχνικό είδος που ακούω και πρεσβεύω, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου είναι ένας καλλιτέχνης που τον έχω σαν Θεό. Κυριολεκτικά! Θυμάμαι τον εαυτό μου να ακούω το 666 των Aphrodites Child και να προσπαθώ να καταλάβω την ιστορία του έργου, τους στίχους των τραγουδιών, να αποδομήσω τη μουσική και μέσα σε όλα αυτά να φαντάζομαι…να φαντάζομαι αυτούς τους 4 Έλληνες μουσικούς που τόλμησαν, που ταξίδεψαν στο εξωτερικό με την ελπίδα να γράψουν και να παίξουν μουσική που θα ακουγόταν στα πέρατα της γης. Φανταζόμουν τον χαρακτήρα τους, το παικτικό τους στυλ, το τι κάνουν τώρα στη ζωή τους (με εξαίρεση τον θανόντα Ντέμη Ρούσο), πού βρίσκονται και σε ότι αφορά τον Βαγγέλη, δεν έβρισκα επαρκής πληροφορίες για το πού είναι, πού μένει, τι κάνει. Όλες οι πληροφορίες αφορούσαν αποκλειστικά την μουσική του…

Στο θέμα μας όμως…Ο φίλος μου είχε βρεθεί στο σπίτι του μεγάλου συνθέτη μέσω ενός κοινού γνωστού, Έλληνα στην καταγωγή ο οποίος πιστέψτε το ή όχι έτυχε να βρεθεί στον δρόμο μας…Απίστευτο; Τελικά ο κόσμος όντως είναι μικρός!!! Πιο πολύ απίστευτο όμως είναι το γεγονός ότι με τα πολλά και αφού καθίσαμε για ένα γρήγορο καφέ όπου τους βομβάρδισα με ερωτήσεις για το πώς είναι ο Βαγγέλης, πώς φέρεται, τι γράφει αυτήν την περίοδο και πώς είναι το σπίτι του, τον τηλεφώνησαν και τον ρώτησαν αν θα είχε πρόβλημα να περάσουμε για μία βόλτα “Είναι και κάτι φίλοι από Ελλάδα” του είπαν… Και αυτός δέχτηκε… Έτσι απλά…

Θα μπορούσα να γράψω πολλές αράδες για το τι επακολούθησε αλλά αφενός αυτό θα αποτελούσε μία ιστορία από μόνη της και αφετέρου θα ήθελα να σεβαστώ την ιδιωτικότητα της συνάντησης.

Θα περιοριστώ λοιπόν στις εντυπώσεις αυτής της συνάντησης και το τι μου δίδαξε. Μετά από πολύ καιρό αισθάνθηκα άγχος και δέος ενώπιον ενός ανθρώπου και αυτό γιατί απέναντί μου είχα μία ιδιοφυή αλλά συγχρόνως τόσο ταπεινή προσωπικότητα που περιβαλλόταν από μία αύρα παρόμοια με αυτήν ενός πνευματικού. Για μένα η συνάντηση και η συνομιλία με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου ήταν μία επιφοίτηση. Οι απόψεις του για την Ελλάδα, για την Ελληνική μουσική, το μοναδικό καλλιτεχνικό χαώδες ντεκόρ του σπιτιού του, οι πίνακές που φιλοτέχνησε, οι ιστορίες του για τα χρόνια με τους Aphrodites Child, οι απόψεις του για την μουσική βιομηχανία, οι ιστορίες για το πώς ηχογραφήθηκαν ή εμπνεύστηκαν κάποιες συνθέσεις όπως τα Drums of Gaugamela, η ακρόαση ενός ανέκδοτου κομματιού του, οι ερωτήσεις του για την δική μου μουσική (!), η προτροπή του στην Βάνα (την σύντροφό μου) να παίξει πιάνο και τέλος η πρόσκλησή του να μείνουμε για δείπνο…τι να πω!  Άτομα της ελληνικής showbiz ή της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας που έχουν πετύχει πολύ λιγότερα από αυτόν συνήθως χαρακτηρίζονται από μία υπεροψία. Αυτός αντίθετα ήταν τόσο ζεστός, τόσο φιλικός, τόσο Άνθρωπος…  Όπως έλεγε και ο Anthony Hopkins στην ταινία “Αλέξανδρος”  έχω γνωρίσει πολλούς ανθρώπους αλλά μόνο έναν Κολοσσό!

Κάποια στιγμή στην συζήτησή μας, όταν του είπα ότι τόσα χρόνια προσπαθώ αλλά δεν έχω καταφέρει την επιτυχία που αποζητώ μου είπε ότι με τους Aphrodites Child έγιναν γνωστοί κατά τύχη, τα δύσκολα ήρθαν μετά. “Η διατήρηση των κεκτημένων και η προσπάθεια να μείνεις στην κορυφή είναι το δύσκολο κομμάτι. Μην στεναχωριέσαι, κάνε αυτό που σου αρέσει και μην κάνεις συμβιβασμούς” μου είπε και αυτό λοιπόν κρατώ.

Η τύχη λοιπόν φίλοι και φίλες…η τύχη είναι βασικό κομμάτι στην ζωή. Αν δεν αποφάσιζα να επισκεφτώ τον φίλο μου στην Γαλλία την προκειμένη στιγμή, αν δεν μας έβγαζε ο δρόμος σε εκείνο το σημείο του Παρισιού και αν δεν συναντούσαμε τον γνωστό του Βαγγέλη σε εκείνο το μέρος, το δείπνο με τον Βαγγέλη δεν θα είχε συμβεί ποτέ…

Δίδαγμα 2ο – Οι περισσότεροι δεν θα προτιμούσαμε να ήμασταν ήρωες

Νορμανδική τεχνοτροπία

Τρίτη μέρα στην Γαλλία και με το αμάξι σταματάμε στο χωριό Colleville Sul Mer της Νορμανδίας για να επισκεφτούμε το μουσείο Overlord. Είναι αφιερωμένο στα γεγονότα του 2ου παγκοσμίου πολέμου που σχετίζονται με την Γαλλία με αποκορύφωμα όσα μεσολάβησαν και οδήγησαν στην θρυλική απόβαση. Το μουσείο, αν και μικρό, αποτελεί ένα θησαυρό γνώσης. Εικόνες, σχεδιαγράμματα, άρματα, αποκόμματα εφημερίδων, όπλα, στολές και ότι άλλο μπορεί να βάλει ο νους σας είναι ταξινομημένα με τέτοιον τρόπο που εξιστορούν τα όσα συνέβησαν με χρονολογική σειρά (μέχρι και κατάλογος πλοίων που έλαβαν μέρος στην απόβαση…μεταξύ των οποίων και 2 ελληνικά!). Το πιο συγκινητικό όμως μέρος ήταν ο τελικός θάλαμος με τις προσωπικές ιστορίες κάποιων πρωταγωνιστών. Ιστορίες ηρώων που πολέμησαν για την ελευθερία. Τότε ήταν αμούστακα, μεγάλα παιδιά. Δεν ήξεραν ότι ήταν ήρωες και θα προτιμούσαν να μην βρίσκονταν σε εκείνη την θέση. Κάποιοι συμπολεμιστές τους που βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή απόβασης  γνώριζαν ότι θα πεθάνουν. Οι Γερμανοί (τους παραδέχομαι σε αυτό) αν και λιγότεροι είχαν ετοιμάσει τρομερά οχυρωματικά έργα κατά μήκος των ακτών… Πώς είναι λοιπόν να γνωρίζεις ότι όντας στην πρώτη γραμμή οι πιθανότητες να πεθάνεις είναι σχεδόν βέβαιες;… Τρομερό συναίσθημα ε;… Το υποτιμούμε. Ζούμε στον δεδομένο μας κόσμο. Στην δεδομένη μας ελευθερία…και απολαμβάνουμε αυτές τις ιστορίες…

Έπειτα, η επίσκεψη στο Αμερικάνικο νεκροταφείο και στο μνημείο της Ομάχα…  Η παραλία παρέμενε εκεί…κάποιοι έκαναν βόλτα με κάτι άλογα και κάποιοι άλλοι έκαναν land sailing (σπορ όπου βρίσκεσαι σε ένα μικρό σκαφάκι που μετακινείται στην άμμο με ρόδες και με την δύναμη του ανέμου…). Ένας τσιμεντένιος γερμανικός προμαχώνας έστεκε ακόμα αγέρωχος…Τα κοίταξα όλα αυτά και προσπάθησα να φανταστώ… Εν τέλει ξαναμπήκα στο αμάξι σχεδόν απογοητευμένος. Αναλογίστηκα ότι ο χρόνος έσβησε όσα συνέβηκαν σε εκείνη την παραλία…Ο χρόνος σβήνει τα πάντα. Για αυτό το χρέος μας είναι να κρατάμε ζωντανές τις μνήμες…Είναι ο ελάχιστος σεβασμός μας προς τους νεκρούς.

Δίδαγμα 3ο – Μας ενδιαφέρει μόνο ο μικρόκοσμός μας και απλά να περνάμε καλά.

Τελευταία μέρα και βρισκόμαστε στην Disneyland.  Πανικός. Χαμός από κόσμο. Όλη την ημέρα την περάσαμε εκεί. Δεν λέω, είχε πλάκα αλλά οφείλω να πω ότι επειδή είχα (πάλι) την τύχη να την επισκεφτώ όταν ήμουν γυμνασιόπαιδο, κρατούσα στο νου μου αναμνήσεις εκείνης της παιδικής/εφηβικής αθωότητας. Τώρα ένιωσα ότι ήμουν πολύ μεγάλος για αυτά…  Τι μου έμαθε όμως αυτή η επίσκεψη; Ο απλός κόσμος προτίθεται να πληρώσει 88 ευρώ για να πάει στην Disneyland από το να πληρώσει ένα χαμηλότερο εισιτήριο για ένα μουσείο τέχνης… Τέχνη το ένα, τέχνη και το άλλο θα μου πείτε… Η mainstream art και η τέχνη που σχετίζεται με τα παιδιά όμως βασιλεύει… και οι περισσότεροι προτιμούν το εύκολο από το αυτό που σε κάνει να σκεφτείς…

Δίδαγμα 4ο – Τα μεγάλα έθνη χτίστηκαν στα θεμέλια της γνώσης, της επιστήμης, των τεχνών και της δύναμης και είναι μεγάλα γιατί δεν ξεχνούν

Βρίσκομαι στο Πάνθεον, στην περιοχή Καρτιέ Λατέν. Το κόστος εισόδου σε αυτήν την εκκλησία-μαυσωλείο είναι 11,5 ευρώ. Μην πάει όμως ο νους σας ότι θα επισκεφτείτε έναν τυπικό ναό ή έναν μεγαλοπρεπή θρησκευτικό ναό. Εισέρχεστε στο ναό της Δημοκρατίας, σε ένα κτίσμα αφιερωμένο σε όλους τους επιφανείς Γάλλους που τίμησαν την πατρίδα τους. Ίσως όλη η Γαλλική κουλτούρα, νοοτροπία, περηφάνια και μεγαλοπρέπεια στεγάζονται εκεί μέσα. Η ιστορία του Σεντ Ντενί και της Αγίας Ζενεβιέβης (πολιούχων του Παρισίου) μπλέκει με την βάπτιση του βασιλιά Κλόβις (πρώτου Φράγκου βασιλιά της περιοχής που ονομάζεται σήμερα Γαλλία), με το φημισμένο εκκρεμές του Φουκώ και με αγάλματα που υμνούν τη νεότερη Γαλλική Επανάσταση ή που αναπαριστούν την φιλοσοφία, τη λογική και τη μουσική! Η θρησκευτική ευλάβεια μπλέκει αρμονικά με τον σεβασμό στις αξίες της επιστήμης, της λογικής, της δημοκρατίας και της ανδρείας.

Σε αυτόν τον ναό οι Γάλλοι αποθέτουν τους επιφανείς άνδρες του Έθνους. Κατεβαίνω στις υπόγειες στοές όπου βρίσκεται το μαυσωλείο… Βολταίρος, Ρουσώ, Αλέξανδρος Δουμάς, Αλμπέρ Καμύ, Μονέ, Βικτώρ Ουγκό, Μαρί Κιουρί, Λουίς Μπρέιγ, Μιραμπό, Λεόν Γκαμπέτα… Βλέπω όλα αυτά τα ονόματα και καταλαβαίνω ότι τα μεγάλα έθνη δεν είναι μεγάλα λόγω μόνο των όπλων και της ισχύς τους… Σε εκείνες τις κρύπτες δεν κείτονται πτώματα. Κείτονται πνεύματα στρατιωτικών, πολιτικών, καλλιτεχνών και επιστημόνων. Και τα πνεύματα ζουν για πάντα… Ευτυχώς είμαι γεννημένος σε έναν τόπο που φημίζεται για όλα αυτά. Γέννησε την επιστήμη, την τέχνη, την πολιτική… Δυστυχώς όμως, ζω σε μία χώρα που δεν τιμά τους ευεργέτες της όπως θα έπρεπε γιατί δεν έχει μνήμη, γιατί ξεχνά… Το αντικρίζω άλλωστε καθημερινά σε γραμμένα, βεβηλωμένα αγάλματα της πόλης μου…

Δίδαγμα 5ο – Τα μεγάλα έθνη χτίστηκαν σε βάρος άλλων μικρότερων. Το μεγάλο ψάρι πάντα θα τρώει το μικρό… Είναι νόμος της φύσης

Το Gros Horloge στην Ρουέν

Βγαίνω από το Πάνθεον, κάνω βόλτα στην πόλη και αντικρίζω άτομα διαφόρων εθνικοτήτων. Μετανάστες από όλον τον κόσμο. Μετά διαβάζω για όσα συμβαίνουν σε εμάς, στα σύνορα. Δεν τους θέλουμε. Είναι βρώμικοι. Μιάσματα. Γιατί θέλουν να χαλάσουν την ηρεμία μας; Από την άλλη όμως και αν έρθουν που θα δουλέψουν; Πού θα ζήσουν; Ποιό το νόημα των συνόρων αν οποιοσδήποτε απλά τα διασχίζει… Γιατί να προκαλείς πολέμους και να σπαταλάς πόρους υποδεχόμενος πρόσφυγες όταν μπορείς να βοηθήσεις  να αναπτυχθούν τα κράτη από τα οποία προέρχονται;

Η απάντηση κρύβεται στο γεγονός ότι όλες οι μεγάλες αυτοκρατορίες και τα μεγάλα έθνη από αρχαιοτάτων χρόνων οικοδομήθηκαν στην εκμετάλλευση. Πάντα θα υπάρχουν εκμεταλλευτές και δούλοι, δυνατοί και αδύναμοι, πλούσιοι και φτωχοί, τυχεροί και καημένοι. Πάντα θα υπάρχουν αυτοί που μένουν στην μία μεριά των συνόρων και αυτοί που βρίσκονται στην άλλη…μέχρι τα σύνορα να αλλάξουν… Ζούμε σε έναν σκληρό κόσμο και όπως έγραψα στην αρχή…αν έχεις τύχη διάβαινε…Άλλωστε, ακόμα και η γέννησή μας είναι ένα τυχαίο γεγονός. Άλλος γεννιέται στο Αφγανιστάν και στην Συρία, και άλλος στο Παρίσι ή στην Αθήνα…

Σε όσους αντέξατε και διαβάσατε αυτό το άρθρο, σας ευχαριστώ πολύ και να προσπαθείτε όσο μπορείτε να μαθαίνετε κάτι από τα ταξίδια σας…