Προς Θεσσαλονικείς και όχι μόνο…

Μεγάλωσα στην περιοχή της Παναγίας Φανερωμένης στη Θεσσαλονίκη. Ως παιδί, για να πάω στο σχολείο διέσχιζα ένα απομεινάρι των παλιών δυτικών τειχών της πόλης. Ως έφηβος για να πάω βόλτα στο κέντρο κατηφόριζα πάλι κατά μήκος των δυτικών τειχών της πόλης, αυτών που κατέληγαν στην παλιά είσοδό της, την Χρυσή Πύλη (ή Πύλη του Βαρδαρίου)… Καθώς ενηλικιωνόμουν πολλές άλλες ήταν οι φορές που ερχόμουν ασυναίσθητα σε επαφή με άλλα παρόμοια απομεινάρια του παρελθόντος. Στην Άνω πόλη, στο κέντρο, στις βυζαντινές εκκλησίες, στα Δικαστήρια, στο Επταπύργιο και στα Ανατολικά τείχη, στο ναό της Αφροδίτης που είναι απλά ένας σκουπιδότοπος, στο Διοικητήριο που είναι ένα αξιοθρήνητο μαυσωλείο, στην Αρχαία Αγορά, στην στήλη των Όφεων στην ΔΕΗ επί της Αγίου Δημητρίου που ποτέ δεν καταλάβαινα γιατί βρίσκεται εκεί και δεν την έχουν γκρεμίσει, στην Καμάρα, στη Ναυαρίνου, στον Λευκό Πύργο, στον Πύργο του Τριγωνίου και άλλα…

Μετά από ένα χρόνο διαμονής-σπουδών στο Λονδίνο και επιστρέφοντας στην Ελλάδα συνέχισα να ταξιδεύω ανά τον κόσμο για να γνωρίζω άλλους πολιτισμούς, χώρες, κουλτούρες, νοοτροπίες, ανθρώπους και την ιστορία τους… Ως Έλληνας είχα την δική μου ιστορία (ή καλύτερα μία άποψη περί της ιστορίας που κουβαλάω) και ήμουν περήφανος για αυτό…

Ως Θεσσαλονικιός όμως τι ιστορία κουβαλάω;…

Αναρωτιέμαι λοιπόν αν ως κάτοικοι αυτής της πόλης γνωρίζουμε την ιστορία της; Αυτό το ερώτημα με ώθησε να ψάξω την ιστορία του τόπου μου, να ακούσω την αναπνοή όσων μνημείων παραμένουν ακόμα ζωντανά…

Μία δασκάλα μου κάποτε είχε αναφέρει ότι «η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη ‘’Ελληνική’’… δεν έχει κάποιο ενδιαφέρον… δεν έχει κάτι να δεις πέραν από τον Λευκό Πύργο ή κάποια μουσεία»… Θλιβερή δήλωση ιδίως από μία εκπαιδευτικό αλλά κυνικά αν το δεις δεν έχει άδικο…  

Είμαστε παράξενοι εμείς οι σύγχρονοι Θεσσαλονικείς… Γόνοι μίας απαίδευτης, λιγούρικης, άξεστης γενιάς που ξεπήδησε από την φτώχεια των πολέμων του 20ου αιώνα και από ανάγκη για αντιπαροχή, χρήματα και βίαιο εξελληνισμό θέλησε να μπαζώσει μία ιστορική πόλη, να σβήσει το παρελθόν της, να δημιουργήσει τη δική της ιστορία και να μάθει στους απογόνους της ότι αυτή η πόλη πήρε το όνομα της αδερφής του Μεγάλου Αλεξάνδρου και μέχρι εκεί… Μετά τι; 2300 χρόνια ιστορία!!!… Μπορείτε να συλλάβετε το βάθος του χρόνου; Τους πολιτισμούς που έχουν περάσει από αυτόν τον τόπο; Τι έχει απομείνει από αυτά; Μιλάμε για μία πόλη που άνθισε κατά τα ρωμαϊκά χρόνια (για όνομα του Θεού αποτέλεσε έστω για λίγο έδρα του Γαλέριου, Ρωμαίου Αυτοκράτορα!), «συμβασιλεύουσα» (από τότε έμενε το κόμπλεξ) κατά τα Βυζαντινά χρόνια, σημαντική πόλη κατά την Οθωμανική περίοδο, κέντρο πολιτισμών, μουσουλμάνων, Εβραίων, Ελλήνων… Γνωρίζουμε τίποτα για αυτά; Γνωρίζουμε ότι κάποτε σε αυτήν την πόλη μιλούνταν 3 γλώσσες (ελληνικά, τουρκικά και ισπανοεβραϊκά)… Γνωρίζουμε για το συνονθύλευμα στρατιωτών που την κατέκλυσε κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο; Γνωρίζουμε για τα κοιμητήρια του Ζέϊτενλικ;

Πίστεψα ότι με την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, ένα κομμάτι του παρελθόντος αυτής της πόλης θα ερχόταν στην επιφάνεια και θα μας έκανε εμάς τους κατοίκους της να την γνωρίσουμε καλύτερα, να την αγαπήσουμε, να συμφιλιωθούμε με το παρελθόν και να βαδίσουμε με επίγνωση στο μέλλον.

Αντ’αυτού μαθαίνω ότι μετά από 30 χρόνια (!) απόπειρας να κατασκευαστεί ένας υπόγειος σιδηρόδρομος (πραγματικά δεν καταλαβαίνω το λόγο που έπρεπε να γίνει εξαρχής), το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε σωστό (λόγω του ότι δεν υπάρχουν άλλα χρονικά περιθώρια…) το ξήλωμα τμήματος της αρχαίας πόλης και μεταφοράς του κάπου αλλού…

Στο παρόν άρθρο δεν θέλω να αναλωθώ υπερβολικά στο πώς και στο αν είναι εφικτό να μείνουν όλοι αυτοί οι θησαυροί και να συνυπάρξουν με την γραμμή του μετρό… Είμαι βέβαιος όμως ότι κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό αν π.χ. στον σταθμό Βενιζέλου έβρισκαν μία εκκλησία. Και μακάρι να γινόταν κάτι τέτοιο γιατί ευτυχώς τα μόνα ιστορικά μνημεία που στέκουν σε αξιοπρεπή κατάσταση σε αυτήν την πόλη είναι οι εκκλησίες (δεν μπορεί να τις αγγίξει κάποιος), η Ροτόντα (την είχαν κάνει εκκλησία και αυτήν), η Καμάρα για να κλείνουμε ραντεβού και ο Λευκός Πύργος για να γιορτάζουμε νίκες των ομάδων μας και να άλλα φολκλορικά νεοελληνικά πανηγύρια…

Επίσης, αναρωτιέμαι γιατί όλοι οι Νεοέλληνες απαιτούμε την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα όταν απαξιώνουμε άλλα ιστορικά μνημεία της χώρας μας. Πραγματικά ως Θεσσαλονικιός δεν έχω καμία απαίτηση να επιστρέψουν τα μάρμαρα… Δεν είναι υποκριτικό να απαιτούμε κάτι τέτοιο;

Όσο περνάνε τα χρόνια χαίρομαι για αυτά τα τείχη που έβλεπα μικρός…Γιατί αν δεν είχα έστω και αυτά θα απέμενα να φαντάζομαι πώς ήταν η πόλη μου…πώς ήταν ο ιππόδρομος, η παλιά παραλία, η Εγνατία οδός. Επίσης χαίρομαι που έχει μείνει το Επταπύργιο γιατί αν δεν είχε μείνει και αυτό θα φανταζόμουν πύργους…Χαίρομαι που έχουν μείνει κάποια νεοκλασσικά αριστουργήματα στην Λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας (και ευτυχώς που γίνονται μπαρς) γιατί αν δεν υπήρχαν και αυτά θα φανταζόμουν πώς ήταν αυτή η αριστοκρατική περιοχή.

Τις πράξεις μας όσον αφορά τη διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιά θα τις κρίνουν οι επόμενες γενιές όπως κρίνουμε κι εμείς τις παλιότερες… Παραδείγματος χάριν, πολλές φορές όταν ο δρόμος με βρίσκει στους κήπους του Πασά, φαντάζομαι πώς θα ήταν αυτό το μέρος αν οι τότε πρόσφυγες δεν το κατέστρεφαν για να φτιάξουν από τα υλικά τα δικά τους σπίτια. Τους δικαιολογώ όμως κατά κάποιο τρόπο…τους συγχωρώ γιατί ήταν αβοήθητοι, φτωχοί…Εμείς όμως; Ποια είναι αυτή η απελπιστική ανάγκη που μας οδηγεί σε αυτήν την πράξη έχοντας σήμερα και τους πόρους και την επιστημονική τεχνογνωσία;

Ας καταστρέψουμε λοιπόν για ακόμα μια φορά ένα κομμάτι της ιστορίας αυτής της πόλης και ας αναζητήσουμε ιστορικές ομορφιές αλλού, στις γέφυρες της Πράγας και της Βουδαπέστης, στην Πομπηία, στη Ρώμη, στο κάστρο του Ντούμπροβνικ και οπουδήποτε αλλού…

Στην Ασκητική του ο Καζαντζάκης αναφέρει ότι στην πλάτη μας κουβαλάμε γενιές ολόκληρες, κουβαλάμε την ιστορία των προγόνων μας… Λαός λοιπόν που δεν σέβεται την ιστορία του, που αγνοεί ο παρελθόν του, που δεν θέλει να κοιτάξει τον εαυτό του στον καθρέφτη δεν έχει μέλλον…